تاریخ: 04 Dec 2020
تعداد بازدید: 170

اولین جلسه کانون تفکر آب و محیط زیست

اولین جلسه کانون تفکر آب و محیط زیست دانشگاه اردکان با موضوع آلودگی هوای شهرستان به صورت مجازی برگزار شد.
در این جلسه که در روز پنج شنبه مورخ ۹۹/۰۹/۱۳ با حضور ریاست محترم دانشگاه برگزار شد، ابتدا دبیر کانون تفکر آب و محیط زیست دکتر عزیزیان، ضمن بیان روند شکل گیری و انتخاب اعضا، اظهار داشت در مباحث کانون حسب موضوع از حضور صاحب‌نظران دیگر داخل و خارج از دانشگاه استفاده خواهد شد. در ادامه ریاست محترم دانشگاه با تاکید بر اهتمام دانشگاه در شکل‌گیری کانون‌های تفکر افزود: در کانون‌های تفکر دانشگاهی با بررسی علمی مسائل و معضلات جامعه، نظرات و پیشنهاداتی راهگشا برای بخش اجرایی در سطح شهر ارائه می‌شود. وی همچنین خواهان برگزاری منظم جلسات کانون و مستند سازی مباحث مطروحه شد.
در ادامه دکتر عزیزیان عنوان کرد؛ با توجه مسائل آلودگی زیست محیطی شهر اردکان به ویژه آلودگی هوا، اولین موضوع مورد بحث در کانون مسأله آلودگی هوای اردکان می‌باشد. وی ضمن اشاره به جلسات متعدد در سطح شهرستان برای بررسی این موضوع اظهار داشت موضوع تهیه شرح خدمات بررسی آلودگی هوای اردکان به دانشگاه واگذار شده و قرار است از جلسات آتی تعدادی از مسئولین اجرایی شهرستان که مرتبط با موضوع هستند و نیز نماینده فرمانداری شهرستان نیز در جلسات حضور یابند.
دکتر عزیزیان در خصوص موضوع آلودگی هوای اردکان ضمن بیان گزارشی از جلسات برگزار شده در سطح شهرستان به اهمیت تعیین منشاء و مبداء آلودگی برای بررسی آلودگی هوای اردکان اشاره کرد. و افزود همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی اردکان و وضعیت جریان هوا امکان انتقال آلاینده‌ها از هوای مناطق اطراف به اردکان وجود دارد.
در ادامه جلسه اعضاء کانون تفکر آب و محیط زیست به بیان نقطه نظرات خود پرداختند:
آقای دکتر سیاحتی ضمن اعلام شاخص آلودگی آنلاین هوا در ایستگاه‌های سنجش میبد، اردکان و دهیاری اردکان (که به ترتیب کاهشی بود) تأکید کرد نقش بادهای محلی و امکان انتقال آلودگی باید بررسی شود. وی همچنین اضافه کرد برای بررسی آلودگی هوا وجود شناسنامه صنایع منطقه ضروری است.
آقای دکتر احتیاط خواستار تهیه شرح خدماتی علمی و مناسب برای بررسی آلودگی هوا شد و با تاکید بر پتانسیل خوب دانشگاه اردکان برای بررسی علمی معضلات جامعه پیشنهاد کرد هر یک از اعضاء شرح خدمات مکتوب خود را برای جلسه آینده آماده کنند. وی همچنین پیشنهاد کرد برای جلسات آینده کانون هریک از اعضاء موضوعات مورد نظر خود را مدون کرده و ارائه نمایند.
آقای دکتر صیادی بر اهمیت و ضرورت بررسی آلودگی هوای اردکان تأکید نمود و عنوان کرد ابتدا باید مشخص شود که آیا آلودگی هوا وجود دارد و سپس منشاء و پس از آن راهکار مقابله با آن تعیین شود. وی با تأکید بر پتاسیل‌های دانشگاه اردکان خواهان اعتماد نهادهای اجرایی به دانشگاه شد و در ادامه افزود آلودگی مختص هوا نبوده و آب و خاک نیز آلوده است. سپس به بیان نقطه نظرات خود در مورد اقلیم منطقه و اثر آن بر آلودگی هوا پرداخت.
خانم دکتر مروتی ضمن تأکید بر توجه به تمام منابع آلاینده هوا از جمله حمل و نقل و معادن اظهار داشت جانمایی دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در اردکان نیاز به بررسی و بازنگری دارد.
خانم دکتر سلطانی نیز بر اهمیت نقش اقلیم در موضوع آلودگی هوا تأکید کرد و با اشاره به تجربه خود در زمینه تأثیر اقلیم بر آلودگی گرد و غبار شهر یزد برای کمک به برنامه بررسی آلودگی هوای اردکان اعلام آمادگی نمود.
آقای دکتر فتاحی بر توجه به دانش بومی در موضوعات زیست محیطی و به ویژه آلودگی هوا تأکید کرد. همچنین پیشنهاد داد شاخه دانشجویی کانون تفکر تشکیل شود و موضوع آیین‌نامه داخلی کانون تفکر آب و محیط زیست در دستور کار جلسات آینده قرار گیرد.