تاریخ: 13 Dec 2020
تعداد بازدید: 109

نخستین حضور دانشگاه اردکان در رتبه‌بندی گرین متریک

دانشگاه اردکان در نخستین حضور خود در نظام رتبه‌بندی جهانی «گرین متریک»، رتبه۸۰۱ جهانی و ۳۶ کشوری را کسب کرد. مشارکت در رتبه‌بندی گرین متریک گامی در جهت فعالیت‌های بین المللی‌سازی دانشگاه‌ها، معرفی آنها به سایر دانشگاه‌ها و برجسته کردن اهمیت موضوع پایداری، مسائل محیط زیستی و چالش‌هایی مانند فرایند گرم شدن زمین، بهره‌برداری بیش از حد از منابع، وابستگی به منابع نفتی و کمبود آب و غذا در سطح جهانی است.

دکتر علی فتح‌زاده معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه در گفتگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل اعلام کرد دانشگاه اردکان در سال جاری برای نخستین بار در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های سبز جهان (گرین متریک) شرکت کرد و از بین ۹۱۲ دانشگاه جهان در رتبه ۸۰۱ و در بین ۴۱ دانشگاه کشور در رتبه ۳۶ قرار گرفت.

وی در تشریح پارامترهای موثر در این سیستم رتبه‌بندی گفت محور‌های مورد توجه در این نظام رتبه‌بندی شامل: موقعیت و زیر ساخت (۱۵۰۰ امتیاز)، انرژی و تغییرات اقلیمی (۲۱۰۰ امتیاز)، ضایعات و پسماند (۱۸۰۰ امتیاز)، آب (۱۰۰۰ امتیاز)، حمل و نقل (۱۸۰۰ امتیاز) و آموزش و پژوهش (۱۸۰۰ امتیاز) است که در مجموع دانشگاه اردکان توانست به امتیاز ۳۰۷۵ دست یابد. این در حالی است که در سطح بین المللی دانشگاه واخنینگن هلند (دارنده رتبه ۱ دنیا) ۹۱۵۰ امتیاز و در سطح ملی دانشگاه زنجان (دارنده رتبه ۱ کشوری و ۵۴ دنیا) ۷۹۲۵ امتیاز را کسب نمودند.

دکتر فتح‌زاده در ادامه افزود: ورود به این نظام رتبه‌بندی از چند نظر حائز اهمیت است، نخست آنکه با ورود به این نظام رتبه‌بندی شاخص‌ها و معیارهایی که از نظر داوران امتیازآور تلقی می‌شوند را دریافته و فرصتی فراهم آمده که انشالله در سال آینده با خطی مشی مناسب و برنامه‌ریزی شده در این نظام رتبه‌بندی ورود پیدا کنیم. به ویژه آنکه نمراتی که امسال از شاخص‌های مورد ارزیابی اخذ نموده‌ایم نقاط ضعف و قوت ما را در آیتم‌های مختلف نشان داده و هدف‌گذاری ما را بسیار راحت‌تر نموده است. نکته دیگر آنکه با اعلام ریز نمرات سایر دانشگاه‌ها، به ویژه دانشگاه‌های برتر می‌توانیم از تجارب و ایده‌های موفقی که این دانشگاه‌ها بهره‌ گرفته‌اند نیز حسب مورد استفاده نماییم.

 نکته آخر و مهمترین نکته‌ اینکه می‌بایست به این نظام رتبه‌بندی جدای از رقابت بین دانشگاهی نگریست. از آنجا که این نظام رتبه‌بندی با بستر زندگی انسان‌ها یعنی محیط زیست و دستیابی به مفهوم واقعی توسعه پایدار و نه ابعاد سیاسی آن در هم تنیده شده است بسیار به جاست که به عنوان یک مرکز دانش‌گستر، الگوی عینی موفقی از نظام هم‌زیستی مطلوب با محیط زیست را به نمایش گذاریم. این ماجرا از آنجا اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند که این روزها چالش سنگینی بین بدنه صنعتی شهرستان اردکان با دوست‌داران محیط زیست ایجاد شده و همه‌ی نگاه‌ها به دانشگاه اردکان به عنوان حَکَم این کشمکش دوخته شده است. از این رو چه بسا شایسته است که دانشگاه توسعه پایدار را ابتدا از درون خود آغاز کرده تا بتواند با ارائه یک مدل موفق و عملیاتی، همه‌ی صنایع و سازمان‌ها را نیز دنباله رو خود نماید.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه تصریح کرد این نوع برند‌سازی از جمله تأثیرگذارترین برندهایی خواهد بود که انسان و محیط زیست از ثمرات آن بهره‌ خواهند برد و به همین دلیل این معاونت با دریافت کارنامه تشریحی این نظام رتبه‌بندی درصدد تشکیل کارگروهی از خبرگان مرتبط با شاخص‌های ارزیابی گرین‌متریک است که با تشریح و واکاوی جزئیات و امتیازات مختلف بتوانند ضمن ارتقاء و اصلاح رویه‌های موجود به عنوان یک بازوی مشورتی به شورای مدیریت سبز دانشگاه نیز مشاوره لازم را ارائه نمایند.

وی با اشاره به این موضوع که ارتقای نظام مبتنی بر دانشگاه سبز نیاز به همت تمامی بخش‌های دانشگاه دارد، افزود: خوشبختانه عزم جدی در مدیران دانشگاه در این خصوص وجود دارد، به گونه‌ای که پس از ارایه پیشنهاد ارزنده و قابل تقدیر آقای دکتر صیادی انارکی جهت ورود به این نظام رتبه‌بندی با وجود این‌که کمتر از چند روز به پایان مهلت ارزیابی سال ۲۰۲۰ باقی مانده بود، با تاکید ریاست محترم دانشگاه، سرکار خانم دکتر بهجتی اردکانی مستندات لازم تهیه و به حوزه آموزشی و پژوهشی تحویل داده شد. به همین سبب لازم می‌دانم از هیأت رئیسه محترم دانشگاه و کلیه بخش‌های اداری، عمرانی، روابط عمومی، آموزشی و پژوهشی و گروه فناوری اطلاعات و خدمات رایانه‌ای دانشگاه که امکان جمع‌آوری اطلاعات و مستندات لازم و ثبت نام در آن زمان محدود را فراهم نمودند، صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم.

گفتنی است که نظام رتبه‌بندی گرین‌متریک در سال ۲۰۱۰ و توسط دانشگاه دولتی اندونزی و با هدف ترویج پایداری در آموزش عالی و ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان بر اساس معیارها و شاخص‌های مرتبط با مسائل زیست محیطی در دانشگاه‌ها ایجاد شده است.