تاریخ: 15 Sep 2021
تعداد بازدید: 164

تشکیل کارگروه بررسی مشکلات پسته‌کاران در دانشگاه اردکان

بررسی مشکلات پسته‌کاران شهرستان اردکان در دستور کار کارگروهی با این عنوان در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اردکان قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه اردکان در نشستی که با حضور رئیس ایستگاه تحقیقات پسته اردکان و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی برگزار گردید؛ مشکلات باغدارن پسته این شهرستان همزمان با آغاز فصل برداشت این محصول مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اردکان این نشست در راستای سلسله جلساتی که با همت و پیشنهاد خانم دکتر مریم دهستانی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی باغبانی و دبیر کارگروه بررسی مشکلات پسته کاران شهرستان در دانشگاه اردکان با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص شناسایی مشکلات پسته کاران در فرایند تولید و بازاریابی محصول، برنامه ریزی و ارائه راهکارها در جهت رفع مشکلات و ارتقای همکاری‌های مشترک بین دو نهاد تحقیقاتی و آموزشی ایستگاه تحقیقات پسته و دانشگاه اردکان برگزار گردید. دکتر مسعود فهرستی ثانی ضمن بیان پتانسیل های آموزشی و پژوهشی دانشکده در این جلسه، افزود: در این نشست راهکارهای عملیاتی در خصوص ارتقای بهره‌وری و بهبود عملکرد پسته باغ های اردکان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین رئیس ایستگاه تحقیقات پسته اردکان در گزارشی طرح‌های تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی را شامل ۳۲ عنوان برشمرد و اظهار داشت: بسیاری از این طرح‌های اولویت‌دار را می توان در خصوص محصول پسته با همکاری دانشگاهیان عملیاتی کرد. دکتر احمد شاکر اردکانی همچنین آمادگی کامل ایستگاه تحقیقات پسته اردکان را جهت همکاری با دانشکده کشاوزری و منابع طبیعی و بهره گیری دو طرف از طرح‌های مشترک و ظرفیت های موجود اعلام نمود.
در این نشست اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی نیز در خصوص اقتصاد پسته، افزایش عملکرد محصول، تولید نهال مرغوب، ارقام پسته، صنایع بسته بندی و فراوری، مسائل مربوط به تامین آب و آبیاری و استفاده از آبهای نامتعارف در تولید پسته و دایر کردن رشته‌های تحصیلی مرتبط، دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند. در پایان این جلسه مقرر شد اعضای کارگروه با تشکیل کمیته‌های تخصصی در برنامه‌های پیش رو و بازدید‌های میدانی از باغات پسته، مشکلات باغداران را شناسایی و برای رفع آن به صورت تخصصی برنامه های پژوهشی و عملیاتی ارائه کنند. دکتر شاکر اردکانی همچنین در بازدید از بخش‌هایی از امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی با ظرفیت‌های موجود بیشتر آشنا شدند.
شهرستان اردکان با ۷۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت پسته از جمله قطب‌های پسته استان یزد می باشد و به لحاظ کیفیت و تنوع محصول تولید شده در شهرستان اردکان از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است.